Airtame producerar och distribuerar världens ledande trådlösa HDMI-dongel till näringsliv och utbildning
Airtame har sedan starten haft en definierad målgrupp, i form av näringsliv och utbildning.
Därför har Facebook varit en av hörnstenarna ända sedan verksamheten efter år av produktutveckling satte fokus på försäljning och marknadsföring.
I samarbete med CMO, Steffen Hedebrandt, har Obsidian Digital och Halfdan Timm under mer än ett år bistått med hjälp av såväl upprättande som optimering av de många kampanjerna.
Retargeting för besökare
Retargeting för besökare
Alla tidigare besökare på Airtame.com identifieras med annonskontots pixel och exponeras efterföljande för olika budskap. Budskapen varierar beroende på användares hemland, och hur lång tid denna har spenderat på Airtame.com.
Klick till webbsida – Den potentiella kunden dirigeras tillbaka till airtame.com med avsikt att genomföra ett direkt köp.
- Lead Ads – De besökare som spenderar längst tid på Airtame.com, presenteras för en Lead Ad-annons, där de kan lämna kontaktuppgifter för att få en demo-bokning av produkten. Ju mer tid en potentiell kund lägger på sidan, desto mer intresserad är den också. En demo-bokning är ett effektivt redskap till att skapa försäljning. En liknande annons visas för alla, som redan köpt en eller flera Airtames, för att säkerställa en positiv första upplevelse med produkten.
- Messenger Ads – Med Messenger Ads är Call-to-action knappen “Skicka meddelande”. När den potentiella kunden klickar, startar en direkt chatt med Airtames Facebook-sida och de kan snabbt och enkelt få svar på eventuella frågor.
- Video Ads – En rad videor visar hur produkten fungerar och hur nuvarande kunder, inklusive kontorsföretag och skolor, använder Airtame. Dessa videor används för att visa hur enkel produkten är att använda i vardagen.
Push för att få mer volym
Airtame.coms väldefinierade målgrupp gör det möjligt att upprätta sparade målgrupper och exponera dessa för relevanta annonser. Genom regelbundna ”Trial and error” lyckas man hitta budskap och bildmaterial, som skapar engagemang från användarna på Facebook, vilket håller priset nere och säkerställer en stor räckvidd.
- Lookalike – Med utgångspunkt från en lista över tidigare kunder, använder vi lookalike-målgrupper för att göra affärer i nya länder. Detta har visat sig vara en hållbar ingångsstrategi till bl.a. i USA, som idag är Airtames största marknad.
- Jobbtitlar – Systemadministratörer, CTO:er och IT-ansvariga finns bland de jobbtitlar som målinriktats till Airtames annonser.
- Beteende – Som komplement till andra segmenteringar, har vi lagt till de operativsystem som 95 % av Airtames kunder använder och därmed undvikit att visa annonser för personer som är mindre benägna att köpa produkten. Budgeten används där det är lämpligast.

-
550% Tillväxt år 2016
-
25% Högre ROAS
-
10 miljoner i räckvidd