MollyogMy.dk. Danmarks bästa utbud av barnkläder
Mollyogmy.dk
Genom att upprätta en pixelspårning på mollyogmy.dk har det blivit möjligt att identifiera vilka användare som varit inne och besökt hemsidan de senaste 180 dagarna – eller Facebook/Instagram-sidan de senaste 365 dagarna.
På bakgrund av detta är det möjligt att visa olika annonser för en målgrupp, som redan har visat intresse för produkterna, vilket gör det till en extra ”varm” målgrupp.
Vi valde att upprätta en rad olika annonstyper för mollyogmy.dk:
Retargeting (Klick till webbsida) – Användaren får en generell annons visad, om denna har integrerat med Molly&Mys Facebookprofil i upp till 180 dagar.
Dynamisk retargeting (Klick till webbsida) – Användaren får en specifik karusellannons visad med bilder av de 5 produkter som användaren har visat störst intresse för, men ännu inte köpt.
Kategoribaserad Dynamisk retargeting (klick till webbsida) – Användaren får en specifik karusellannons visad med bilder av de 5 produkter som användaren har visat mest intresse för inom en specifik kategori.
Om datamängden är tillräcklig, kan det löna sig att dela upp sin dynamiska retargeting på de olika stegen i köpprocessen för att skapa mer relevant annonsinnehåll. Relevans är nyckeln till ett bra mottagande av våra annonser och konverteringar.
Lead Ads – Tidigare besökare på webbsidan får en Lead Ad-annons visad, som har som syfte att skapa registreringar till nyhetsbrev. Genom att använda Lead Ads i konkurrensformat skapade vi registreringar till nyhetsbrev för mellan 0-3 kronor.
Molly&My använder Shopify som CMS, vilket gör det lätt att upprätta en pixel, som genererar dynamisk spårning och fungerar bra tillsammans med Facebook Business Manager.
Motsvarande upprättande kan även göras med andra vanliga shoppingsystem, exempelvis WooCommerce, Magento, Prestashop m.fl.
Push-annonsering för de kunder, som inte känner till Molly&My (ännu)
Det upprättas Push-kampanjer för att träffa resterande målgrupper, som är relevanta för Molly&My. När användarna klickar på push-annonsen kommer de, på bakgrund av den upprättade pixelspårningen, därefter att träffas av retargeting-kampanjerna.
I detta sammanhang testade Obsidian olika målgrupper till push-annonseringen:
I den första fasen hade vi inte data att basera vår målinriktning på, därmed blev vi tvungna att gissa vilka personer som kunde vara relevanta kunder av våra produkter. Vi gjorde upp en målgrupp, baserat på mödrar som på Facebook tillkännagivit att de hade barn i åldrarna 2-6 år. Denna målgrupp är känd för att ligga i topp 3 som dyraste målgrupp på Facebook, men även i topp 3 över de mest köpvilliga målgrupperna på Facebook. Med denna målgrupp började vi vår datainsamling, som vi efterföljande kunde använda till att skapa långt mer relevanta målgrupper, inklusive…
Look-a-Like på likes – Genom att upprätta en Lookalike-målgrupp hittar Facebook de personer som påminner mest om den datauppsättning av personer, som vi vill basera målgruppen på. Vi strävar hela tiden efter att basera våra Lookalike-målgrupper på den mest betydelsefulla data, pekande på den mest relevanta målgruppen för kunder till Molly&Mys produkter. Vi började med att basera våra Lookalike-målgrupper på alla som redan gjort ett köp. Detta görs genom att ladda upp alla e-postadresser av köpande kunder till Facebook, varpå Facebook målinriktar de personer som påminner mest om våra datauppsättning.
Under andra halvan av 2017 gav Facebook annonsörer möjlighet att göra Lookalika-målgrupper baserat på de personer som genomfört de största köpen baserade på värde. Förtydligandet av Lookalike-målgruppen fick vårt pris per köp (CPA) att falla med 20 %.
Leveransoptimering
Få Facebooks algoritm att optimera vår målinriktning efter de personer som är mest benägna att konvertera på bakgrund av data, snarare än att bara klicka på annonserna.
Genom denna optimering får vi färre klick och därmed mindre trafik, men den inkommande trafiken blir i gengäld mycket mer relevant i förhållande till att skapa konvertering.
Utformning med visuella element
Annonseringen på Facebook är auktionsbaserad. Vi betalar för att få våra annonser visade, och det är i samband med det som vår uppgift är att få mest ut av våra visningar.
Vi använder i högre grad videor som visuellt element på Facebook – och det av flera anledningar:
- Vi betalar mindre för en visning på Facebook med användning av video i jämförelse med enstaka bilder.
- Procentdelen av personer, som klickar sig vidare från annonsen (CTR), är mycket större vid video och andra visuella element som är interaktiva.
- Vi har möjlighet att målinrikta retargeting-annonser till de personer som har sett x antal procent av vår video.
RESULTAT
År 2017 lyckades Molly&My skapa en digital kanal, som bidrar till en ökad försäljning och registreringar till nyhetsbrevet med Lead Ads. Molly&My har samtidigt upplevt en betydande avkastning genom de upprättade Facebook-kampanjerna.

-
+20 ROAS
-
+500.000 räckvidd
-
+10.000 E-mails
