De flesta webbutiker har idag ett sökfält. Väldigt många använder sig av externa system, som synkroniseras med ens produkter och därmed kan ge bra sökresultat på ens sida. När Amazon startade, använde även de sig av ett liknande system.
Några år senare, då mängden beställningar kontinuerligt ökade, insåg de att denna lösning varken var optimal eller tillräcklig. De valde därför att köpa upp verksamheten A9, som än idag är en självständig del av Amazon.
A9 har idag kontor runt om i världen. Viktigast av allt, så har de sitt huvudkontor i världens innovations- och mjukvarucentrum = Silicon Valley.
I takt med att allt fler produkter tillkom, så var det inte längre tillräckligt med en simpel algoritm för att visa användarna saker de letade efter. Därför behövde de löpande börja utarbeta en algoritm som kunde visa de absolut mest relevanta produkterna.
När Amazon valde att låta andra än de själva sälja sina produkter på plattformen, blev A9-algoritmen snabbt till en annonseringsplattform.
Då det nu tillkommit mycket mer produkter än det fanns i början, och det hela tiden tillkommer nya, har algoritmen efterhand blivit väldigt komplex. I jämförelse med Facebooks och Googles algoritm, så är Amazons algoritm väldigt mekaniskt uppbyggd.
Det de valt att hålla fast vid är just den mekaniska delen av sökmotorn, som övergripande gör den väldigt enkel (sälj, sälj och sälj), men med oändliga möjligheter för teknisk optimering av produkterna.