Nästa steg i webbanalysen är att mäta både huvudsyfte och därunder definierade delmål. Med andra ord handlar denna punkt om att mäta hur bra din hemsida är till att uppfylla delmålen, för att sedan nå det överordnade huvudsakliga syftet.
Den övergripande mätningen ska givetvis genomföras utifrån konverteringsgraden. Denna siffra visar dig hur många av dina hemsidebesökare, som i slutändan köper produkter eller tjänster av dig. Därutöver finns det emellertid även ytterst värdefull information att hämna i de siffror som beskriver dina delmål.
Vi känner er och använder det i vårt arbete
Hos Obsidian Digital tar våra webbanalyser utgångspunkt i djupgående undersökningar av er hemsida, webbutiker och/eller varumärken, samt deras medvetenhet i form av placeringar i sökresultat, länkprofil på internet och aktivitet på sociala medier.
Analys
Om en analys visar att din insats på marknadsföringsområdet och/eller ditt innehåll på hemsidan inte lever upp till förväntningarna, är det nödvändigt att göra en ny handlingsplan för att dyka djupare ner i de data, som dina mätningar har gett, för att förklara varför förväntningarna inte infriats.
Till denna del av webbanalysen inkorporerar vi hos Obsidian Digital alla tänkbara variabler. Vårt fokus ligger således på data omkring innehåll, trafikkällor, navigationsmönster, sökningar internt och inställningar, som besökande uttrycker på hemsidan, exempelvis i samband med en undersökning.
I processen kring webbanalys ingår flera viktiga faktorer:
- För det första ska du ha en klar idé om syftet med din hemsida.
- För det andra ska du ”mäta” din hemsida utifrån ovan nämnda syften för,
- att kunna analysera dina upptäckter och kartlägga punkter för förbättring.
- Slutligen är en viktig faktor för webbanalys att den införskaffade insikten används till att optimera sin hemsida.
En webbanalys är därför inte en process man genomför en gång. För att alltid vara i framkant med sina besökare, och därmed optimera och förbättra utbytet av sin hemsida, är det viktigt att genomföra webbanalyser regelbundet.
Låt Obsidian Digital genomföra regelbundna webbanalyser av din hemsida och vara i framkant med de saker som kan ses på omsättningen.
Vi optimerar er
Sista steget i en webbanalys handlar om hur ert syfte bäst förverkligas. På bakgrund av den vetskap som uppnåtts genom föregående steg i webbanalys-processen, kan Obsidian Digital optimera konverteringsgraden på er hemsida, så att kunderna i större grad går från att vara potentiella till permanenta.
Optimering
På detta stadie av webbanalysen har du nu identifierat en del problem och/eller områden med utrymme för förbättring och optimering. Nu ska alla resultat och nya insikter verkställas och förverkligas på din hemsida.
Att optimera en hemsida kan dock vara en oöverskådlig och svår teknisk prestation, låt Obsidian Digital göra det åt dig.
Fyll i kontaktformuläret nedan så kontaktar vi dig snarast!