
B2B Marketing
Öka räckvidden på din uppsökande försäljning, slipp kallförsäljning och få mycket bättre kvalificerade leads att arbeta med. Låter det som ett drömscenario för ditt försäljningsarbete? Läs då vidare här och få receptet på hur du optimerar din B2B-marknadsföring med en rad smart marknadsföringsverktyg online!
Den stora utmaningen med B2B-marknadsföring i förhållande till B2C-marknadsföring är att beslutsprocessen är mycket längre.
Inom företagslivet sker inte impulsinköp. Samtliga inköp är noga övervägda, och innan köp undersöks olika konkurrerande lösningar ingående, samtidigt som möjligheterna för att få lösningen anpassad till den berörda verksamheten undersöks närmare.
Därför tar hela beslutsprocessen och införsäljningstiden från den första inledande kontakten till det att försäljningen avslutas mycket längre tid än när vi pratar om B2C. Samtidigt är den även mycket mer resurskrävande, då samtliga potentiella kunder ska tas om hand och vårdas genom hela beslutsprocessen, och ett enda felsteg eller en bortglömd uppföljning kan kasta månaders arbete ut genom fönstret.