Google Analytics ger dig information baserad på kvantitativ data, alltså information, som på bakgrund av mycket information kan säga något specifikt om något.
Marknadsföring handlar i grund och botten om att anpassa sina budskap till sin målgrupp, för att öka sannolikheten om att övertyga dessa. Samma princip gäller för marknadsföring online, där ni ska ha en solid kännedom om er målgrupp/era målgrupper, deras intressen, vanor, värderingar m.m., för att kunna specificera era budskap till dessa.
I detta sammanhang kan Google Analytics bland annat ge er svar på följande frågor:
- Hur många besöker min hemsida?
- Var bor de som besöker min hemsida?
- Borde min hemsida vara mer mobilvänlig?
- Vilka hemsidor länkar till min hemsida?
- Vilka marknadsföringsstrategier skickar mest trafik till min hemsida?
- Vilka sidor på min hemsida är mest populära?
- Hur många av mina besökare på hemsidan handlar något i slutändan eller anmäler sig till mitt nyhetsbrev?
- Varifrån på hemsidan kommer mina handlande kunder, och vart går de därefter?
- Hur kan jag optimera hastigheten på min hemsida?
- Vilket blogginlägg tycker besökarna om mest?
Således kan Google Analytics hjälpa er med att lära känna era konsumenter bättre samt bredda eller specificera er målgrupp, och därmed optimera både er outreach och er konverteringsgrad.
Ovanstående funktioner är värdefulla verktyg för en verksamhet. För att få tillgång till alla verktyg och kunna utnyttja dessa till fullo, krävs det dock att Google Analytics upprättas på rätt sätt.
Rätt upprättande
För att få bästa möjliga utbyte av Google Analytics måste det upprättas på rätt sätt. Det grundläggande upprättningen är inte svår. Men om ni däremot ska upprätta verktyget så att det använder de mer avancerade funktionerna, som t.ex. användning av Google Analytics i samspel med Google Adwords, finns det hjälp att få hos oss.
Hos Obsidian Digital kan vi hjälpa er med att upprätta Google Analytics rätt, således att ni kan få maximalt utbyte av verktygets alla funktioner.