Hos Obsidian Digital använder vi många olika verktyg för att optimera dina konverteringar. Vår breda palett av verktyg gör att vi kan sätta in åtgärder precis där vi anser det som viktigast, samt med den metod / det verktyg vi bedömer som mest effektivt.
Därför använder Obsidian många olika verktyg. Några av dessa är:
Hos Obsidian Digital använder vi programmet Visual Website Optimizer som ett led i konverteringsoptimeringen av hemsidor. Vi använder programmet till att göra split-tester av hemsidor, både i uppsättnings- och innehållsavseende.
Exempel på vår användning av Visual Website Optimizer kan vara att jämföra flera olika Facebook-annonser och se vilken som skapar bäst konverteringsgrad, eller att undersöka vilket innehåll i en E-postkampanj som får flest att anmäla sig till ert nyhetsbrev.
Vidare använder Obsidian Digital Google Analytics för att kartlägga olika upplysningar om målgruppen. Med användning av Google Analytics kan vi bland annat få svar på vilka vanor, värderingar och intressen denna grupp har, samt vilket beteende målgruppen har på er hemsida.
Därmed kan vi hos Obsidian Digital skapa detaljerade och specifika lösningar för din verksamhet och hemsida, som optimerar konverteringarna på denna samt skapar svarta siffror i resultatet.
Innan Obsidian Digitals praktiska arbete med att optimera konverteringarna på er hemsida, ligger grundliga analyser av din verksamhet, dina målsättningar och dina affärsmetoder.
Så säkerställer vi din konverteringsoptimering
Hos Obsidian Digital inkluderar vi alla faktorer i uträkningen. För att vi ska kunna säkerställa er konverteringsoptimering går vi systematiskt igenom all trafik på er hemsida och webbutik sett både med användarögon och ur en professionell synvinkel.
Vi analyserar data och gör samtidigt, i samarbete med er, en analys av ert företag, er målgrupp(er) och målsättning(ar). Därmed får vi en nyanserad utgångspunkt för var på sidan en konverteringsoptimering behövs samt hur det bäst omsätts i praktiken.
På bakgrund av våra analyser får ni en rapport med konkreta optimeringsförslag, som ni antingen kan implementera själva eller kan få hjälp att implementera av oss.
Vad kan ni göra själva?
För att optimera konverteringsgraden på er hemsida, finns det även saker ni själva kan göra. Här ger vi er tre tips, som ni själva kan implementera i designen av er hemsida:
- Optimera er huvudsida
- Skriv/ha en “Om oss” sektion
- Optimera er ”Lägg i varukorg” funktion
OPTIMERA ER HUVUDSIDA
Ni kan själva optimera er huvudsida genom att skapa ett enkelt intryck. Det vill säga att huvudsidan inte får ha för många intryck, då detta kan ”skrämma” potentiella kunder. Se därför till att, i så stor utsträckning som möjligt, använda lugna färger med bra koppling till ert varumärke eller er produkt/tjänst.
Ett annat bra råd är att använda huvudsidan till att försöka skapa säkerhet och trygghet för kunden i samband med köp. Detta kan t.ex. göras genom att understryka de positiva argumenten till varför ni är den rätta webbutiken att handla i. Beskriv därför gärna er goda service och handelsvillkor på huvudsidan.
Ett sista råd för att optimera er huvudsida är att placera de essentiella funktionerna överst i högra hörnet. Undersökningar har visat att konsumenters ögon ofta dras dit naturligt när de besöker en hemsida. Därför är det mest effektivt att placera funktionerna som är direkt förknippade med försäljning här, t.ex. ”Lägg i varukorg” , ”Anmäl dig till nyhetsbrev” eller ”Min önskelista”.
OM OSS
Efterhand som allt blir mer och mer digitaliserat, har konsumenter även allt större behov av att veta att det finns riktigt människor på andra sidan skärmen. Därför är det en bra idé att ha en ”Om oss” sektion på er hemsida.
I denna sektion gör ni klokt i att skriva kort om företaget i allmänhet, ”ge ett ansikte” på företagets anställda och i synnerhet lägga vikt på de värderingar som associeras med företaget. Denna form av storytelling bidrar till att skapa trovärdighet kring verksamheten och därmed er hemsida och slutligen optimera er konverteringsgrad.
LÄGG I VARUKORG
Dessvärre är det endast omkring hälften av alla de som klickar på ”Lägg i varukorgen” som i själva verket genomför köpet i slutändan. Detta kan ni komma till bukt med genom att tona ner den aggressiva förmedlingen av varukorgen i ankartexter, d.v.s. ej ”köp (produktnamn) nu!”, utan kanske snarare ”se mina varor”.
Utöver det är det ett gott råd, när det gäller att optimera sin konverteringsgrad, att erbjuda kunden fördelaktiga erbjudanden i samband med ett köp. Därtill kommer, att ni kan optimera er försäljning ytterligare genom att erbjuda kunden, som redan har lagt en vara i varukorgen, att om den handlar för 200 kronor till får den fri leverans/en gratis produkt med på köpet.