Flera faktorer gör sig gällande när det kommer till att hamna högt i rankingen på Googles lokala sökresultat. Många SEO-faktorer är återkommande i förhållande till att toppa de allmänna sökresultaten, medan andra faktorer är särskilt viktiga för att ta sig till toppen lokalt.
Skapa en Google My Business-profil
En förutsättning för att Googles sökmotor över huvud taget ska kunna sätta dig och din verksamhet på kartan, är att du har en profil på Google Plus Local. På denna ska du vara uppmärksam på att uppge data som t.ex. kontaktuppgifter och beskrivning av din verksamhet. Googles sökmotorer använder dessa uppgifter till att placera dig geografiskt, men i första hand även till att ranka din hemsida i de lokala sökresultaten.
Synkronisera kontaktuppgifter
Därefter är det viktigt att dina kontaktuppgifter är synkroniserade på alla mediekanaler, där man kan hitta dig och din verksamhet. Det vill säga att namn, telefonnummer och adress överensstämmer på såväl Google Plus Local och Eniro, som Facebook och Trustpilot. Om dessa uppgifter inte överensstämmer kan Googles sökmotor få svårt att sammanfatta dessa referenser och placera din verksamhet, vilket i slutändan kommer att ha en negativ inverkan på din ranking.
Linkbuilding
I tillägg till ovanstående, så fungerar synkronisering av kontaktuppgifter på diverse medier som en form av linkbuilding. Dessa fungerar som referenser online, de så kallade ”citations”. Ju fler citations du har, desto bättre kommer du klara dig i Googles lokala ranking.
Därutöver är det viktigt att göra mer traditionell linkbuilding till din hemsida. Det vill säga att externa källor ska länka till din hemsida. Vid lokal sökmotoroptimering gäller det att hemsidorna som länkar till dig, ska ha lokal geografisk relevans. Det vill säga att du kan öka din ranking i Googles lokala sökresultat genom att få lokala kvalitetshemsidor att länka till din hemsida.