Kännedomen om kunder och potentiella kunder bygger på de data som ni dels själva kan inhämta från trafiken på er hemsida eller webbutik eller kan hämta eller köpa från andra källor. Det gäller t.ex. information om vilken typ av AdWords eller Facebook-annonser kunderna klickar på, vilka Facebook-grupper de är medlemmar i, vilka sökord, termer och sökavsikter de olika målgrupperna använder sig av när de söker på ämnen som är relevanta för era produkter, samt demografiska och intressemässiga data, som man kan tillgå från sociala medier eller köpas från analysbyråer och företag som har gjort det till sitt arbete att samla in uppgifter om våra vanor och konsumtionsmönster på internet.
Baserat på denna kännedom kan ni sedan ställa in olika triggers, som aktiverar ett helt specifikt marknadsflöde, som tar höjd för de enskilda intressenternas intressen samt var på kundresan den berörda befinner sig. Därefter kan ni följa den berörda hela vägen fram till, och kanske även efter, den genomfört sitt första köp hos er.
Marketing Automation kräver löpande justeringar
Folks intressen, preferenser och referensramar ändras hela tiden. Något blir till förra årets mode, medan annat tillkommer. Därför kräver en bra och välfungerande Marketing Automation löpande uppföljning av resultaten och att enskild data utvärderas.
Samtidigt behöver ni ständigt vara uppmärksamma på vilka nya tendenser och utvecklingar på marknaden som är på väg in, och vilken betydelse de har för er framtida marknadsföring av era produkter och tjänster till de olika målgrupperna.
Genom att löpande justera de olika kampanjerna och den tillhörande automatiseringen till målgruppernas senaste intressen och påverkan, kommer era produkter och tjänster ses som mer relevanta och användbara för era olika målgrupper och kundsegment. Därmed ökar ni träffsäkerheten, förbättrar click-through-graden och får en bättre konvertering.
Behöver ni hjälp med att upprätta er Marketing Automation
Som redan nämnt kan det vara en utmaning att komma igång med Marketing Automation, då det kräver djup kunskap om många olika online marketing-discipliner och metoder.
Därför finns det goda anledningar att få hjälp att upprätta och löpande få er Marketing Automation justerad, från några som är experter på både Marketing Automation och de olika disciplinerna som ingår i det.
Här kan du med fördel ta kontakt med oss på Obsidian Digital. Vi är en dansk, professionell digital byrå, som har några av Danmarks vassaste hjärnor inom onlinemarknadsföring, som partners och anställda. Samtidigt är vi totalt plattforms-oberoende och känner till i stort sett alla de Marketing Automation-system som finns på marknaden.
Så oavsett vad ni eventuellt redan använder er av, eller vad ni har behov av, så kan vi ge er råd och hjälpa er att få största möjliga avkastning från er användning av Marketing Automation i er onlinemarknadsföring. Kontakta oss idag, så kan du vara igång imorgon!