Den mest populära och effektiva formen av PPC är utan tvekan sökmotoroptimering. De största sökmotorerna Google samt Microsofts sökmotor Bing erbjuder därför att man kan köpa en bra plats i deras sökresultat med hjälp av annonser. Du betalar sökmotorn för att denna skickar vidare användare till din hemsida via en annons.
Därför är en bra utgångspunkt för PPC-annonsering att du har en relativt hög marginal på dina varor, så du både har ett bra utbyte och ”extra” att köpa klick för. Låt säga att du säljer en produkt i din webbutik för 500 kronor och tjänar 350 kronor per produkt. Av de 350 kronorna vill du sätta in åtminstone 200 kronor direkt på banken, varpå du har 150 kronor kvar att annonsera för.
Syftet med PPC-annonser är självklart att ge ett överskott i förhållande till vad den berörda verksamheten har investerat i dessa, dock är det inte alla annonser som ger direkta överskott.
Likväl använder många sig av detta verktyg, i synnerhet i förhållande till varumärkesprofilering. PPC är ett effektivt sätt att knyta en del strategiska sökord till ens varumärke, så man därmed kan ha inflytande över vilka ord ens varumärke associeras med. Därutöver medverkar PPC till att skapa uppmärksamhet och mun-till-mun-marknadsföring kring ens varumärke, som återigen inte kan mätas direkt som överskott.