När vi talat med ledningen och/eller medarbetare på golvet, är nästa steg vanligtvis att segmentera målgruppen och komma fram till den optimala kundresan för varje respektive segment. Just kundresan är en helt essentiell del av den digitala strategin. Kundresan är rent konkret den resa som kunden gör från början till slut. Det vill säga från att kunden blir uppmärksam på vår klients produkt för första gången, tills kunden köpt denna produkt och den efterföljande perioden till dess att kunden handlar hos vår klient igen. Segmentering spelar en viktig roll i förhållande till kundresan, då alla människor är olika och därför ska behandlas olika från början till slut.
Redskap
När vi segmenterat våra olika målgrupper väljer vi ut de vertikaler som lämpligast riktar sig till vår målgrupp. Vi arbetar vanligen med 4 olika digitala områden: E-post, PPC, SEO och sociala medier. Varje vertikal har sina fördelar och nackdelar med utgångspunkt i den segmenterade målgruppen. Genom hela processen fokuserar vi på att sammansätta en strategi som kombinerar olika vertikaler, som kompletterar varandra.
Därför är en digital strategi viktig
Om ni inte redan har en digital strategi, så är det viktigt att komma igång. År 2015 steg den digitala handeln till 10 av danskarnas handel. Danskarna, och européer i allmänhet, är således redo att handla digitalt, vilket är en trend som ser ut att fortsätta markant de kommande åren. Så om ni inte är positionerade för att delta blir ni helt enkelt åsidosatta på den digitala marknadsplatsen, till fördel för era konkurrenter.
Vem behöver ha en digital strategi
De flesta verksamheter bör ha en digital strategi. Det gäller B2B, B2C, råvaruproducenter, halvoffentliga verksamheter, mjukvaruverksamheter o.s.v. Vissa B2B-verksamheter anser att de inte är i behov av en digital strategi då deras försäljning sker via personlig försäljning. Däremot går verksamheterna miste om möjligheten att påverka sin målgrupp via digitala medier, och att därmed kunna öka deras konverteringsgrad när de är ute och talar med kunden ansikte mot ansikte.
Skillnaden från en offline-strategi
Många stora danska verksamheter använder sig idag av konsultverksamheter när de ska lägga sin strategi. Vi har stor respekt för de amerikanska konsultverksamheterna med flera, men vi gör saker lite annorlunda. På Obsidian Digital är vi födda i den digitala tiden, och även om en del av vår ledning kommer från internationella konsultverksamheter, är vi mycket mer tekniska än våra etablerade konkurrenter. Vår utgångspunkt för att arbeta med din digitala strategi är således bättre. Våra strategiska lösningar är djupt grundade i en teknologisk förståelse som generalister per definition inte besitter.