Youtube-annonsering

Alla videor på YouTube kan i princip användas som annonser. Videoannonser ger möjlighet att spela upp era annonser före andra videor på YouTube, få era videor visade i listan över andra relevanta videor eller få videon visad i relevanta sökresultat på YouTube.

Betalningsformen för YouTube är betydligt lämpligare än andra annonsformer. För ni betalar inte nödvändigtvis för annonsen, om användaren klickar på er videoannons.

Om de hoppar över videoannonsen inom de första 30 sekunderna, kommer ni inte betala för visningen. Så YouTube-annonsering är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att få visa upp sin verksamhet och dess budskap på.

Contact

Youtube skapar varumärkesmedvetenhet och försäljning

Med över en biljon användare är Youtube den största videositen i världen och samtidigt världens näst största sökmotor. Av den danska befolkningen loggar ca. 75 % in regelbundet på Youtube, vilket även gör denna kanal ytterst lämplig till att göra befolkningen i Danmark uppmärksamma på ert företag.

Annonser på Youtube består av videoinnehåll som visas innan de videor som användarna vill titta på. Dessa annonser kallas även för pre-roll. Därutöver ger en annons på Youtube även möjlighet till att få ert videoinnehåll visat på listan över relaterade videor, eller möjligheten att få videon visad i relevanta sökresultat på YouTube.

Hos Obsidian Digital arbetar vi med ett 100 % beprövat Youtube-framework, som fungerar för ALLA kunder.

Kontakta oss på tel. +45 60 15 71 21 eller skicka ett e-postmeddelande till Sasa Kovacevic (Head of PPC) på sak@obsidian.dk

Via annonser på Youtube kan ni marknadsföra er själva, era medarbetare, ert varumärke, era produkter och/eller er verksamhet genom att ladda upp relevanta och värdeskapande videor. Obsidian Digital kan hjälpa er med skräddarsydda lösningar till alla vinklar och syften.

Så fungerar annonser på Youtube

I praktiken fungerar Youtube som vilken annan sökmotor som helst. Det betyder att Youtube rankar videor efter popularitet samt relevans av både innehåll, ämne och sökord.

Därför är sättet ni utformar er Youtubekanal på ytterst viktigt, vilket innefattar innehållet ni lägger upp, samt hur ni namnger och beskriver era videor.

Youtube-annonser agerar i samspel med Google Ads interface, och genom den kan både pre-roll-annonser och annonser i sökresultateten läggas upp.

I princip kan alla videor användas som Youtube-annonser. Det innebär att om din verksamhet redan har laddat upp videor på Youtube, eller bara sitter inne på redan utarbetat videomaterial, kan dessa enkelt omvandlas och användas som annonser.

Fördelarna med Youtube-annonsering

Youtube är ett billigt annonsnätverk. Betalningsformen för Youtube är betydligt mildare än andra annonsformer. För er som annonsör innebär detta att ni inte nödvändigtvis betalar för er annons, även om användarna klickar på er videoannons.

Om användaren hoppar över videoannonsen inom de första 30 sekunderna, kommer ni inte att betala för visningen. Därmed är Youtube-annonsering ett ytterst kostnadseffektivt sätt för er att visa upp er verksamhet och era budskap på.

Hos Obsidian Digital ser vi till att ni får ut optimalt av er budget genom att få era nya och potentiella kunders uppmärksamhet.

Videor om vad?

Om ni själva är mästare inom videoproduktion, så är Youtube en gratis kommunikationskanal för er att använda. Det enda ni behöver är att upprätta en profil/kanal på Youtube och därefter ladda upp era videor. Dessa ska avspegla er verksamhet och de värderingar som är kopplade till denna. Därutöver ska de vara värdeskapande för användarna, de ska få ut något konkret av att se era videor.

En Youtubevideo skulle således kunna innehålla:

  • Tutorials

På Youtube är det just nu en trend att göra ”tutorials”, som kan betecknas som video-guider. Istället för att uteslutande prata om er själva och era produkter, kan det vara en bra idé att göra guider som beskriver hur era kunder använder och får ut mest möjligt av er och/eller era produkter.

  • Produktvisningar

I synnerhet inom detaljbranschen är det en bra idé att göra videor med produktvisningar, även kallat ”unboxings”. Unboxing refererar till att man packar upp produkterna i videon samt visar alla funktioner och möjligheter de har. En unboxing-video ger värde till kunderna genom att man sätter era produkter i ett sammanhang som de kan identifiera sig med.

  • Goda, konkreta råd

Om ert företag inte säljer produkter utan istället tjänster, t.ex. B2B, tycker många att det är väldigt svårt att göra värdeskapande innehåll till videor. I denna kategori kan man med fördel göra videor ”gratis” med goda råd som kunden själv kan utföra.

Konsekvenserna med att uteslutande kommunicera genom er egen Youtubekanal blir dock att era befintliga och potentiella kunder själva aktivt ska hitta er och er Youtubekanal, utan ett direkt incitament från t.ex. en annons.

Youtube-annonsering med Obsidian Digital

Om ni vill vara säkra på att era kunder, befintliga såväl som potentiella, hittar er och kanske bidrar med den lilla extra knuffen som många gånger gör en stor skillnad, så ska ni ta hjälp av professionella till att upprätta era Youtubekampanjer och annonser.

Obsidian Digital kan stå för allt från annonsstrategi, val av sökord och den praktiska produktionen av era videoannonser till Youtube.

Vill du veta mer? Du är alltid välkommen att kontakta oss för ett icke-förpliktande samtal.

Kontakta oss Kontakta oss Ring: 60 73 60 60, skriv: obsidian@obsidian.dk eller fyll i formuläret nedan

Website (required)