Youtube är ett billigt annonsnätverk. Betalningsformen för Youtube är betydligt mildare än andra annonsformer. För er som annonsör innebär detta att ni inte nödvändigtvis betalar för er annons, även om användarna klickar på er videoannons.
Om användaren hoppar över videoannonsen inom de första 30 sekunderna, kommer ni inte att betala för visningen. Därmed är Youtube-annonsering ett ytterst kostnadseffektivt sätt för er att visa upp er verksamhet och era budskap på.
Hos Obsidian Digital ser vi till att ni får ut optimalt av er budget genom att få era nya och potentiella kunders uppmärksamhet.
Videor om vad?
Om ni själva är mästare inom videoproduktion, så är Youtube en gratis kommunikationskanal för er att använda. Det enda ni behöver är att upprätta en profil/kanal på Youtube och därefter ladda upp era videor. Dessa ska avspegla er verksamhet och de värderingar som är kopplade till denna. Därutöver ska de vara värdeskapande för användarna, de ska få ut något konkret av att se era videor.
En Youtubevideo skulle således kunna innehålla:
På Youtube är det just nu en trend att göra ”tutorials”, som kan betecknas som video-guider. Istället för att uteslutande prata om er själva och era produkter, kan det vara en bra idé att göra guider som beskriver hur era kunder använder och får ut mest möjligt av er och/eller era produkter.
I synnerhet inom detaljbranschen är det en bra idé att göra videor med produktvisningar, även kallat ”unboxings”. Unboxing refererar till att man packar upp produkterna i videon samt visar alla funktioner och möjligheter de har. En unboxing-video ger värde till kunderna genom att man sätter era produkter i ett sammanhang som de kan identifiera sig med.
Om ert företag inte säljer produkter utan istället tjänster, t.ex. B2B, tycker många att det är väldigt svårt att göra värdeskapande innehåll till videor. I denna kategori kan man med fördel göra videor ”gratis” med goda råd som kunden själv kan utföra.
Konsekvenserna med att uteslutande kommunicera genom er egen Youtubekanal blir dock att era befintliga och potentiella kunder själva aktivt ska hitta er och er Youtubekanal, utan ett direkt incitament från t.ex. en annons.
Youtube-annonsering med Obsidian Digital
Om ni vill vara säkra på att era kunder, befintliga såväl som potentiella, hittar er och kanske bidrar med den lilla extra knuffen som många gånger gör en stor skillnad, så ska ni ta hjälp av professionella till att upprätta era Youtubekampanjer och annonser.
Obsidian Digital kan stå för allt från annonsstrategi, val av sökord och den praktiska produktionen av era videoannonser till Youtube.